<< wróć
Media / Dla Mediów / LHI inspiruje zmiany na Chmielnej

LHI inspiruje zmiany na Chmielnej

Dwa tygodnie po oficjalnym otwarciu przez LHI sp. z o.o. budynku handlowo-biurowego Chmielna 25, odbyła się tam debata poświęcona przyszłości ulicy Chmielnej. W dyskusji, obok przedstawicieli inwestora i stołecznego ratusza, architektów oraz naukowca zajmującego się rozwojem miast, udział wzięli dziennikarze zajmujący się tematyką miejską i nieruchomościową. W trakcie debaty zastanawiano się, czy Chmielna może stać się ulicą handlową i w jakim kierunku będzie się rozwijać.

5 listopada, w biurowcu Chmielna 25 spotkali się: Robert Mandżunowski – CEO LHI sp. z o.o.; prof. Bogdan Jałowiecki z Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych EUROREG Uniwersytet Warszawskiego, specjalizujący się w socjologii miasta i społeczności lokalnych; Grzegorz Piątek – naczelnik Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej w Urzędzie m. st. Warszawy oraz Andrzej Bulanda i Włodzimierz Mucha z pracowni Bulanda Mucha Architekci – autorzy projektu Chmielna 25.

Leży nam na sercu przyszłość ulicy Chmielnej i dlatego wspólnie ze specjalistami z różnych dziedzin spotkaliśmy się, aby porozmawiać o kierunkach rozwoju ulicy, która ma szansę stać się warszawską ulicą handlową z prawdziwego zdarzenia – mówi Robert Mandżunowski, CEO LHI sp. z o.o.

Uczestnicy spotkania dyskutowali przede wszystkim o zmianach, które od kilku lat zachodzą na ulicy Chmielnej oraz o tym, co można zrobić, aby poprawić przestrzeń w centrum miasta, czyniąc ją bardziej przyjazną i funkcjonalną dla warszawiaków. Zastanawiano się, jaką rolę w tym procesie powinni odgrywać inwestorzy, a jaką miasto. Robert Mandżunowski przytoczył wyniki badania, wykonanego na zlecenie LHI przez firmę doradczą Millward Brown, którego celem była analiza demograficzna ulicy i jej bliskiego otoczenia, pod kątem potencjału handlowego tego rejonu oraz oczekiwań mieszkańców stolicy. Badanie dowiodło m.in., że Chmielną, rocznie przemierza ok. 12 mln przechodniów i znaczna ich większość chciałaby, aby w tym miejscu znajdowały się sklepy i lokale usługowe. W trakcie dyskusji poruszono także wątek nowego trendu w zachowaniu mieszkańców Warszawy i innych dużych miast Polski, którzy wzorem Europejczyków z państw zachodnich coraz chętniej spędzają czas wolny w centrach miast – spacerując, spotykając się ze znajomymi, odwiedzając kina, restauracje, czy też robiąc zakupy.

Jedną z kluczowych tez dyskusji była propozycja zgłoszona przez Roberta Mandżunowskiego powierzenia zarządzania głównymi ulicami w ścisłym centrum profesjonalnemu zespołowi z udziałem przedstawicieli miasta i wybranej w przetargu firmy zarządzającej. Dzięki wykorzystaniu wiedzy, doświadczenia i umiejętności członków takiego zespołu skutecznie mogłaby być realizowana długoletnia strategia rozwoju i aktywizacji centrum z uwzględnieniem interesów mieszkańców, inwestorów, turystów, ale także instytucji publicznych i organizacji pozarządowych.

Współczesne miasta rozwijają się wraz ze wzrostem lokalnego czynnika kreatywności, który objawia się w ilości nowatorskich pomysłów na miejsca spotkań, pracy, zakupów i wspólne spędzanie czasu. Miasto może skutecznie współtworzyć takie „centra kreatywności” m.in. udostępniając miejskie nieruchomości, położone w drugiej linii zabudowy ulic instytucjom i animatorom kultury oraz firmom z branż kreatywnych na preferencyjnych warunkach najmu, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, po kosztach. Nadal nie doceniamy jak bardzo kreatywni są mieszkańcy naszego miasta. Wystarczy przeczytać nazwy wielu ostatnio powstałych lokali gastronomicznych. W Warszawie już obudziła się potężna energia zmiany – podsumował dyskusję Robert Mandżunowski.

Chmielna 25 to siedmiokondygnacyjny obiekt klasy A, oferujący około 1700 mkw. powierzchni handlowo-usługowej na poziomach -1 i 0 oraz około 3800 mkw. powierzchni biurowej. Biurowiec o nowoczesnej architekturze został zaprojektowany z pełnym szacunkiem dla otaczającej go tkanki miejskiej i wartości urbanistycznych tej części centrum miasta. Nowy budynek biurowo-handlowy, jest drugą – po Nowym Domu Jabłkowskich – inwestycją, zrealizowaną przez LHI sp. z o.o. przy ulicy Chmielnej W piątek 21.10.2013 r. komisja certyfikująca przyznała Chmielnej 25 ekologiczny certyfikat LEED na poziomie GOLD, potwierdzając tym samym wcześniejszą precertyfikację uzyskaną na etapie prac budowlanych. Najemcą całej części handlowej budynku jest kultowa marka SMYK, która urządza tu swój sklep flagowy. Swoją nową siedzibę w budynku ma także sam inwestor – LHI, a także firma Nextep Group.